Starpbanku likmju indeksi

EURIBOR
RIGIBOR
LIBOR USD
 
Uz termiņu 26.06.2014 +/- 25.06.2014
1 mēnesis 0.10 0.10
3 mēneši 0.21 0.21
6 mēneši 0.30 0.31
12 mēneši 0.49 0.49
Uz termiņu 28.12.2013 +/- 27.12.2013
1 mēnesis 0.04 0.04
3 mēneši 0.09 0.09
6 mēneši 0.23 0.23
12 mēneši 0.43 0.43
Uz termiņu 17.02.2020 +/- 16.02.2020
1 mēnesis 1.65 1.66
3 mēneši 1.69 1.69
6 mēneši 1.72 1.71
12 mēneši 1.79 1.80

Aptauja

Kas nosaka kredītiestādes izvēli?

Pirmdiena, 15. jūnijs 2009

Pieaug iedzīvotāju gatavība sadarboties ar bankām

SEB banku un E-spy veikusi pētījumu, kurā secinājusi, ka spriedze un finansiālās nedrošības sajūta kredītu atmaksas periodā pēdējā gada laikā pieaug, taču aptaujātie vairāk nekā iepriekš vērstos bankā, lai meklētu kopēju risinājumu īstermiņa kredīta apmaksas grūtībām, ja tādas rastos. 2008. gada augustā ar finanšu problēmām pie bankas bija gatavi doties 46% Latvijas iedzīvotāju. 2009. gada maijā vairāk kā puse aptaujāto jeb 52% finanšu problēmu gadījumā vērstos pie bankas pārstāvja.

Situācija valsts ekonomikā ievērojami ietekmēja iedzīvotāju nākotnes vērtējumu: aptauja liecina, ka nepilna gada laikā to iedzīvotāju īpatsvars, kuri raizējas par finansiālajām grūtībām tuvākajā laikā, pieauga par 19 procentpunktiem, sasniedzot 67% (2008. gada augustā rādītājs bija 48%). Tai pat laikā vērojama pozitīva tendence – ja 2008. gadā 44% respondentu norādīja uz iespējamām finansiālajām grūtībām, bet vienlaicīgi cerēja, ka viss atrisināsies veiksmīgi, tad 2009. gadā jau 58% no respondentiem pauž pārliecību, ka viss atrisināsies veiksmīgi. 9% respondentu ir pārliecināti, ka viņi noteikti piedzīvos finansiālās problēmas.

Veiktais pētījums vēsta, ka ekonomiskās nestabilitātes laikā cilvēki kā nākošo atbalstu pēc bankām 29% gadījumu uzskata savus radiniekus vai draugus, tai pat laikā 10% respondentu nogaidītu, līdz problēmas pašas atrisinās, bet 8% izvēlētos citu izejas variantu.

SEB bankas sociālekonomiskas eksperts Edmunds Rudzītis: "Pētījuma rezultāti norāda, ka aizvien vairāk Latvijas iedzīvotāju raugās uz banku kā uz drošu sadarbības partneri, ar kuru vajag konsultēties, risinot jebkādus finansiālos jautājumus, īpaši ekonomisko satricinājumu laikā. Apsveicami, ka kredīts tiek uztverts kā divpusējs darījums, kur atbildība ir jāuzņemas abām pusēm un arī sarežģījumi ir jārisina kopā. Esmu pārliecināts, ka bankas vēlme un spēja iesaistīties klienta finanšu sarežģījumu risināšanā daudziem sniedz nepieciešamo stabilitātes sajūtu un ļaus pārdzīvot šos grūtos laikus."

Aptauja apstiprina faktu, ka aizvien vairāk iedzīvotāju saskārās ar sarežģījumiem hipotekārā kredīta atmaksas laikā. 2009. gada maijā 40% respondentu atzīst, ka ir spiesti atteikties no dažām ierastajām lietām par labu kredītam, savukārt 15% ir tie, kuriem nepietiek līdzekļu ikmēneša maksājumam. 2008. gadā 37% bija spiesti atteikties no dažām ierastajām lietām par labu kredītam un tikai 8% nepietika līdzekļu ikmēneša maksājumam.

E-spy aptaujas ir veiktas 2008. gada augustā, decembrī un 2009. gada maijā. Tajās piedalījušies gandrīz 4000 ekonomiski aktīvo Latvijas iedzīvotāju.

-